Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Zakończyliśmy projekt pn.:

"Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Wręczyca Wielka"

 

Opis projektu

Projekt "Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Wręczyca Wielka" miał zasięg lokalny, a wsparcie kierowane było do 14 osób pozostających bez zatrudnienia, zamieszkujących Gminę Wręczyca Wielka, w szczególności do kobiet, jak również do osób długotrwale bezrobotnych.

Celem ogólnym projektu było zwiększenie szans Beneficjentów Ostatecznych na znalezienie zatrudnienia w sektorach pozarolniczych. Cele szczegółowe to: zmotywowanie Beneficjentów Ostatecznych do aktywnego poszukiwania pracy, wzrost kompetencji Beneficjentów Ostatecznych w zakresie znajomości języka angielskiego lub posługiwania się komputerem.

Projekt miał ułatwić osobom pozostającym bez pracy mieszkańcom obszarów wiejskich powiatu kłobuckiego, gminy Wręczyca Wielka wejście na rynek pracy i zwiększyć ich szansę zatrudnienia w sektorach pozarolniczych. Wybrano taką grupę docelową ze względu na ich trudną sytuację na rynku pracy, wymagającą zwiększenia aktywnego poszukiwania pracy oraz uzupełnienia kwalifikacji zawodowych.

W projekcie zaoferowano szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych, których celem jest zwiększenie zdolności Beneficjentów Ostatecznych do zatrudnienia, jak również szkolenia aktywizacyjne, które w istotny sposób przyczyniają się do zwiększenia umiejętności dotarcia do wybranej grupy pracodawców. Szkolenia zostały dobrane do zgłaszanych przez mieszkańców Gminy Wręczyca Wielka potrzeb edukacyjnych.

Realizacja projektu zakładała dwutorową formę pomocy, każdy Beneficjent Ostateczny został objęty szkoleniami z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy (40 godzin), następnie miał do wyboru szkolenia z zakresu obsługi komputera (80 godzin) bądź szkolenie z języka angielskiego (80 godzin). W rezultacie każdy Beneficjent Ostateczny miał otrzymać 120 godzin wsparcia.

Projektodawca, w trakcie realizacji projektu, kilkakrotnie zgłaszał do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) zmiany w realizacji projektu. Były to m.in.: zmiany w statusie Beneficjentów Ostatecznych uczestniczących w projekcie, zmiana terminu rekrutacji Beneficjentów Ostatecznych, zmiana podziału osób na szkolenie komputerowe i język angielski. Zmiany były podyktowane uwagami i sugestiami zgłaszanymi przez Beneficjentów Ostatecznych. Projektodawca za każdym razem uzyskał zgodę na proponowane zmiany, w związku z czym mógł na bieżąco dostosowywać realizację projektu do faktycznych potrzeb Beneficjentów Ostatecznych.

 

Rezultaty twarde i miękkie projektu

Rezultaty twarde projektu zostały zmierzone dla każdej formy wsparcia.

  1. Warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie warsztatu oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu warsztatów. Z 14 osób biorących udział w projekcie, warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego ukończyło 14 osób, co stanowi 100%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 70%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 30% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, wszystkie osoby uzyskały Certyfikat ukończenia warsztatów wydany przez Agencję Poradnictwa Zawodowego Apus (nr certyfikatu 968/4) - realizatora projektu.
  2. Szkolenia z zakresu obsługi komputera. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie szkolenia, zdobycie umiejętności posługiwania się podstawowymi programami komputerowymi, zdanie egzaminu wewnętrznego oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Z 10 osób biorących udział w projekcie, szkolenie z zakresu obsługi komputera ukończyło 10 osób, co stanowi 100%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 68%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 32% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, 10 osób uzyskało Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).
  3. Szkolenia z języka angielskiego. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie szkolenia, zdobycie umiejętności posługiwania się podstawowymi zwrotami w języku angielskim, zdanie egzaminu końcowego oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Z 4 osób biorących udział w projekcie, szkolenie z języka angielskiego ukończyły 4 osób, co stanowi 100%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 65%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 35% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, 4 osoby uzyskało Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

 

Rezultaty miękkie zostały zmierzone po zakończeniu wszystkich form wsparcia, w trakcie ankiety ewaluacyjnej całego projektu, poprzez następujące pytanie w ankiecie:

- Czy dzięki udziałowi w projekcie uzyskał/a Pan/Pani następujące korzyści:

  • zwiększenie motywacji do poszukiwania zatrudnienia - 11 osób,
  • zwiększenie umiejętności autoprezentacyjnych - 10 osób,
  • poprawa samooceny i poczucia własnej wartości - 12 osób,
  • nabycie umiejętności poruszania się po rynku pracy - 9 osób,
  • nabycie umiejętności przygotowywania dokumentów aplikacyjnych - 9 osób,
  • inne korzyści - 0 osób.

 

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło 14 osób. 12 osób (85,71%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie poprawiła się ich samoocena i poczucie własnej wartości, aż 11 osób (78,57%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie zwiększyli motywację do poszukiwania zatrudnienia, 10 osób (71,43%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie zwiększyły się ich umiejętności autoprezentacyjne. 9 osób (64,29%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie nabyli umiejętności poruszania się po rynku pracy oraz przygotowywania dokumentów aplikacyjnych.

 

Podsumowanie i wnioski

Uzyskane wyniki badań pozwalają stwierdzić, iż Beneficjenci Ostateczni projektu "Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Wręczyca Wielka" wysoko ocenili jego realizację i byli zadowoleni z uczestnictwa w tym projekcie.

Beneficjenci Ostateczni wysoko ocenili poszczególne formy wsparcia, jakimi były warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego, szkolenia z zakresu obsługi komputera, szkolenia z języka angielskiego. Uznali, że formy wsparcia, w których uczestniczyli, spełniły ich oczekiwania, ale były również osoby, które uznały, że formy wsparcia przerosły ich oczekiwania.

Beneficjenci Ostateczni ocenili organizację poszczególnych form wsparcia, tj. sale wykładowe, sprzęt, materiały szkoleniowe na dobrym oraz bardzo dobrym poziomie. Bardzo wysoko została oceniona atmosfera panująca na zajęciach. Wysokie oraz bardzo wysokie oceny uzyskali trenerzy prowadzący poszczególne zajęcia, zarówno za przygotowanie merytoryczne, jak i sposób prowadzenia zajęć.

Beneficjenci Ostateczni uznali, że udział w poszczególnych formach wsparcia wpłynął znacznie i bardzo na poziom ich aktywności zawodowej. Większość Beneficjentów Ostatecznych uznała, że cały projekt miał bardzo duży wpływ na poziom ich aktywności zawodowej. W wyniku udziału w projekcie zwiększył się poziom ich aktywności zawodowej. Aktywność zawodową zamierzają traktować jak "inwestycję", która w przyszłości zapewni im możliwość ciągłego rozwoju. Beneficjenci Ostateczni przyznali ocenę bardzo wysoką za realizację projektu.

W większości przypadków, Beneficjenci Ostateczni uznali, iż dzięki udziałowi w projekcie zdobyli wiedzę, która pomogła im zdobyć, odnowić lub podnieść kwalifikacje zawodowe. Dodatkowo uznali, że zdobyta wiedza jest przydatna w ich sytuacji na rynku pracy.

Tylko 1 osoba uznała, że Projekt nie miał żadnego wpływu na poziom jej aktywności zawodowej. W wyniku udziału w projekcie poziom jej aktywności nie zmienił się. Osoba ta uczestniczyła tylko w jednej formie wsparcia, a mianowicie szkoleniu z obsługi komputera. Uznała, że wiedza zdobyta w trakcie szkolenie z zakresu obsługi komputera w ogóle nie wpłynęła na jej poziom aktywności zawodowej, jak również w ogóle nie pomogła w zdobyciu/odnowieniu/podniesieniu jej kwalifikacji zawodowych.

Dzięki udziałowi w projekcie, Beneficjenci Ostateczni poprawili poziom samooceny i poczucia własnej wartości, zwiększyli motywację do poszukiwania pracy, zwiększyli swoje umiejętności autoprezentacyjne, nabyli umiejętności poruszania się po rynku pracy oraz przygotowywania dokumentów aplikacyjnych.

Po analizie przeprowadzonych badań ewaluacyjnych można stwierdzić, że osiągnięto rezultaty twarde i miękkie, cele szczegółowe oraz cel ogólny, które postawiono na początku realizacji projektu.

 

KWARTALNY HARMONOGRAM FORM WSPARCIA

Harmonogram wsparcia - kurs komputerowy

Harmonogram wsparcia - kurs językowy

Harmonogram wsparcia - poradnictwo zawodowe

OFERTA
WYNAJEM SAL I BIUR
SYS. ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

JESTEŚMY CZŁONKIEM

POLUB NAS