Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Zakończyliśmy realizację projektu pn.:

"Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Lipie"

 

Opis projektu

Projekt "Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Lipie" miał zasięg lokalny, a wsparcie kierowane było do 14 osób pozostających bez zatrudnienia, zamieszkujących Gminę Lipie, w szczególności do kobiet, osób powyżej 45 roku życia, jak również osób długotrwale bezrobotnych.

Celem ogólnym projektu było zwiększenie szans Beneficjentów Ostatecznych na znalezienie zatrudnienia w sektorach pozarolniczych. Cele szczegółowe to: zmotywowanie Beneficjentów Ostatecznych do aktywnego poszukiwania pracy, wzrost kompetencji Beneficjentów Ostatecznych w zakresie znajomości języka angielskiego lub posługiwania się komputerem.

Projekt miał ułatwić osobom pozostającym bez pracy mieszkańcom obszarów wiejskich powiatu kłobuckiego, gminy Lipie wejście na rynek pracy i zwiększyć ich szansę zatrudnienia w sektorach pozarolniczych. Wybrano taką grupę docelową ze względu na ich trudną sytuację na rynku pracy, wymagającą zwiększenia aktywnego poszukiwania pracy oraz uzupełnienia kwalifikacji zawodowych.

W projekcie zaoferowano szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych, których celem jest zwiększenie zdolności Beneficjentów Ostatecznych do zatrudnienia, jak również szkolenia aktywizacyjne, które w istotny sposób przyczyniają się do zwiększenia umiejętności dotarcia do wybranej grupy pracodawców. Szkolenia zostały dobrane do zgłaszanych przez mieszkańców Gminy Lipie potrzeb edukacyjnych.

Realizacja projektu zakładała dwutorową formę pomocy, każdy Beneficjent Ostateczny został objęty szkoleniami z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy (40 godzin), następnie miał do wyboru szkolenia z zakresu obsługi komputera (80 godzin) bądź szkolenie z języka angielskiego (80 godzin). W rezultacie każdy Beneficjent Ostateczny miał otrzymać 120 godzin wsparcia.

Projektodawca, w trakcie realizacji projektu, kilkakrotnie zgłaszał do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) zmiany w realizacji projektu. Były to m.in.: zmiany w statusie Beneficjentów Ostatecznych uczestniczących w projekcie, wydłużenie terminu rekrutacji Beneficjentów Ostatecznych, wydłużenie terminu realizacji jednej formy wsparcia, tj. szkolenia komputerowego, zmiana podziału osób na szkolenie komputerowe i język angielski. Zmiany były podyktowane uwagami i sugestiami zgłaszanymi przez Beneficjentów Ostatecznych. Projektodawca za każdym razem uzyskał zgodę na proponowane zmiany, w związku z czym mógł na bieżąco dostosowywać realizację projektu do faktycznych potrzeb Beneficjentów Ostatecznych.

 

Rezultaty twarde i miękkie projektu

Rezultaty twarde projektu zostały zmierzone dla każdej formy wsparcia.

  1. Warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie warsztatu oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu warsztatów. Z 14 osób biorących udział w projekcie, warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego ukończyło 14 osób, co stanowi 100%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 70%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 30% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, wszystkie osoby uzyskały Certyfikat ukończenia warsztatów wydany przez Agencję Poradnictwa Zawodowego Apus (nr certyfikatu 968/4) - realizatora projektu.
  2. Szkolenia z zakresu obsługi komputera. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie szkolenia, zdobycie umiejętności posługiwania się podstawowymi programami komputerowymi, zdanie egzaminu wewnętrznego oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Z 10 osób biorących udział w projekcie, szkolenie z zakresu obsługi komputera ukończyło 9 osób, co stanowi 90%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 68%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 22% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, 9 osób uzyskało Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).
  3. Szkolenia z języka angielskiego. Osiągnięcie rezultatu twardego stanowiło ukończenie szkolenia, zdobycie umiejętności posługiwania się podstawowymi zwrotami w języku angielskim, zdanie egzaminu końcowego oraz otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Z 4 osób biorących udział w projekcie, szkolenie z języka angielskiego ukończyły 4 osoby, co stanowi 100%. W projekcie zakładane było osiągnięcie tego wskaźnika na poziomie 65%, a zatem wskaźnik osiągnięto o 35% wyższy niż zakładany. Dodatkowo, 4 osoby uzyskały Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

 

Rezultaty miękkie zostały zmierzone po zakończeniu wszystkich form wsparcia, w trakcie ankiety ewaluacyjnej całego projektu, poprzez następujące pytanie w ankiecie:

- Czy dzięki udziałowi w projekcie uzyskał/a Pan/Pani następujące korzyści:

  • zwiększenie motywacji do poszukiwania zatrudnienia - 7 osób,
  • zwiększenie umiejętności autoprezentacyjnych - 4 osoby,
  • poprawa samooceny i poczucia własnej wartości - 6 osób,
  • nabycie umiejętności poruszania się po rynku pracy - 6 osób,
  • nabycie umiejętności przygotowywania dokumentów aplikacyjnych - 8 osób,
  • inne korzyści - 0 osób.

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło 12 osób. 8 osób (66,67%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie nabyło umiejętności przygotowywania dokumentów aplikacyjnych, a 7 osób (58,33%) uznało, że zwiększyło motywację do poszukiwania zatrudnienia. 6 osób (50%) uznało, że w wyniku udziału w projekcie poprawiła się ich samoocena i poczucie własnej wartości, jak również 6 osób (50%) uznało, że nabyło umiejętności poruszania się po rynku pracy uznały.

 

Podsumowanie i wnioski

Uzyskane wyniki badań pozwalają stwierdzić, iż Beneficjenci Ostateczni projektu "Podnoszenie poziomu aktywności zawodowej mieszkańców Gminy Lipie" wysoko ocenili jego realizację i byli zadowoleni z uczestnictwa w tym projekcie.

Beneficjenci Ostateczni wysoko ocenili poszczególne formy wsparcia, jakimi były warsztaty z zakresu poradnictwa zawodowego, szkolenia z zakresu obsługi komputera, szkolenia z języka angielskiego. Uznali, że formy wsparcia, w których uczestniczyli, spełniły ich oczekiwania, ale były również osoby, które uznały, że formy wsparcia przerosły ich oczekiwania.

Beneficjenci Ostateczni ocenili organizację poszczególnych form wsparcia, tj. sale wykładowe, sprzęt, materiały szkoleniowe na dobrym oraz bardzo dobrym poziomie. Bardzo wysoko została oceniona atmosfera panująca na zajęciach. Wysokie oraz bardzo wysokie oceny uzyskali trenerzy prowadzący poszczególne zajęcia, zarówno za przygotowanie merytoryczne, jak i prowadzenie zajęć.

Beneficjenci Ostateczni uznali, że udział w poszczególnych formach wsparcia wpłynął zarówno średnio, znacznie, jak i bardzo na poziom ich aktywności zawodowej.

Tylko 1 osoba uznała, że udział w warsztatach z zakresu poradnictwa zawodowego nie wpłynął w ogóle na poziom jej aktywności zawodowej. Ta sama osoba uznała, że Projekt nie miał żadnego wpływu na poziom jej aktywności zawodowej.

Większość Beneficjentów Ostatecznych uznała, że cały projekt pozytywny wpływ na poziom ich aktywności zawodowej. Po zakończeniu udziału w projekcie zamierzają poszukiwać kolejnych możliwości do rozwoju własnej aktywności zawodowej i aktywnie w nich uczestniczyć. Beneficjenci Ostateczni przyznali ocenę bardzo dobrą oraz bardzo wysoką za realizację projektu.

W większości przypadków, Beneficjenci Ostateczni uznali, iż dzięki udziałowi w projekcie zdobyli wiedzę, która pomogła im zdobyć, odnowić lub podnieść kwalifikacje zawodowe.

Dzięki udziałowi w projekcie, Beneficjenci Ostateczni nabyli umiejętności przygotowywania dokumentów aplikacyjnych, zwiększyli motywację do poszukiwania pracy, poprawili poziom samooceny i poczucia własnej wartości, jak również zwiększyli swoje umiejętności autoprezentacyjne.

Po analizie przeprowadzonych badań ewaluacyjnych można stwierdzić, że osiągnięto rezultaty twarde i miękkie, cele szczegółowe oraz cel ogólny, które postawiono na początku projektu.

 

KWARTALNE HARMONOGRAMY FORM WSPARCIA

Harmonogram wsparcia - kurs komputerowy

Harmonogram wsparcia - kurs językowy

Harmonogram wsparcia - poradnictwo zawodowe

OFERTA
WYNAJEM SAL I BIUR
SYS. ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

JESTEŚMY CZŁONKIEM

POLUB NAS